10 tips för en bättre blogg

Publicerad 2013-12-20 13:39:00 i Övriga tips 2 kommentarer
Detta är för mig the number one rule. Du kommer inte få en bra blogg på bara en vecka, inte ens en månad. Det kanske tar dig ett år eller ett halvår. Desto längre tid du bloggar på din blogg desto bättre kommer den att bli. Du lär dig vad dina läsare vill läsa om och du lär dig vad det är som gör att besökarantalet ökar. Du kommer även bli mer bekväm i din blogg och hela tiden göra förbättringar som efter något år kommer göra din blogg till den bästa. Hang in there. 


För mig är det väldigt viktigt att bloggen är väl organiserad. Faktiskt. Kanske för att jag är så pedant, haha! Det ska finnas bra kategorier och det ska inte bli rörigt. Det ska gå att hitta lätt på din blogg. För mig är detta sjukt viktigt.


Först tänkte jag skriva "kvalitet före kvantitet" och sedan "kvantitet före kvalitet". Hur vill jag ha det?? Jag anser att kvalitet är så mycket viktigare än kvantitet. Men de flesta håller inte med om detta. De dagar då jag bloggar som mest är även de dagar då jag har mest besökare. Samtidigt som du bloggar 5 inlägg om dagen kan dessa inlägg inte bli fula suddiga mobilbilder på hästens öron när du rider. Det måste ändå vara lite kvalitet på dina inlägg. Därför är både kvalitet och kvantitet viktigt. Jag föredrar dock kvalitet, men det är många som föredrar kvantitet. Kom bara ihåg, även fast du bloggar ofta ska det vara lite kvalitet över inläggen. Lägg lite kärlek och omtänke i varje inlägg.


Många bloggar som jag läser är de som gör mig att må bra. Jag läser ingen blogg som skriver "hatar livet", "ska gå till skolan nu, ännu en dag i helvetet". Det är som när man umgås med en vän, man vill väl inte tillbringa dagen med en negativ människa som bara drar ner ditt humör? Därför läser jag många bloggar som har en tanke bakom varje inlägg. Inläggen får bloggen att lysa upp.


Även fast du feelgood-bloggar ska du inte vara någon annan än den du är. Du kan fortfarande blogga lite gladare inlägg, men samtidigt vara dig själv. Alla kan se det positiva i allt mörker, vissa försöker dock hårdare än andra. Försök vara lite mer personlig i bloggen! Då får man en närmare kontakt med dig och du knyter ett band med dina läsare. 


Jag lägger ner flera timmar på bloggen per dag. Ibland upp mot 1 timme, ibland 5 timmar. För att få den där vrålbra bloggen du vill ha kommer det ta tid och energi.


Designen är så viktig! Om jag går in på en blogg med en rörig och jobbig design att kolla på, då vänder jag på en gång. Första intrycket är allt!


Gå in på din blogg och kolla runt. Läs dina inlägg och granska den. Då ser du vad som behöver förbättrats, men var inte för hård mot dig själv, kolla även på det du tycker är bra med bloggen och våga säg "fan vad bra inlägg jag levererar". Sedan ställer du dig frågan, "om jag hade varit läsaren, hade jag då velat följa den här bloggen?".


BILDER! Jag klarar inte av en blogg med oskarpa mobilbilder. Eller bilder som återkommer i varje inlägg. Detta är jag dålig på, så shame on me! De bloggar vars inlägg är så starka oavsett så gör det inget för mig om bilderna inte är de bästa. Om du inte har bra bilder, eller varierande bilder, i din blogg gör det inget om du levererar starka texter i varje inlägg istället.


Jag tycker att det syns när man försöker spela en roll i en blogg, bara för att man tror att den personen lockar mer följare. Så var alltid dig själv!


Postat av: Klara Strömqvist

Åh vilka toppen tips! Tack så mycket, grym blogg!

2013-12-20 @ 19:14:02 / http://klaralovisastromqvist.blogg.se/
Postat av: Erika Andersson

Otroligt bra tips för att få en bra blogg.
Jag instämmer på allt :)

MvH Erika

2013-12-20 @ 20:06:31 / http://eadressyr.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: