bildskapande

Publicerad 2013-12-29 18:40:08 i Fotografi - Läsvärt 2 kommentarer
 

Saker som inte kan bli fel. De saker där det inte finns något rätt eller fel.
Det är dessa saker som jag älskar allra mest. Dessa saker gör att man utvecklas, lär sig att reflektera och tänka själv, det får en att kunna uttrycka sig utan ord. Det är därför jag älskar fotografi. Rätt eller fel existerar inte. Man uttrycker sig, reflekterar över om man gillar det man har gjort eller inte, reflekterar över hur man hade kunnat göra för att få bilden så som man ville. Det läskiga med fotografi är att en sak som jag älskar, hårda, udda, svartvita bilder, kan, för någon annan, vara vad jag tycker om brusiga bilder, oskarpa bilder. Medan jag älskar en bild, kan en annan avsky tekniken. Det är läskigt att ha granskande ögon på ett verk som uttrycker något så djupt, kanske ett minne eller en känsla. Du talar utifrån dina bilder och då, när de granskar dina bilder, granskar de dig och din själ. Det du har där inne, dolt för omvärlden, för du är för rädd för att visa det. Därför visar du det genom en bild, film eller något annat verk. Det ÄR läskigt. 

Bildskapande är ett sätt att uttrycka sig på. Därför finns det inget rätt eller fel. Ingen kan tala om för dig vad du vill säga. Ingen kan tysta dig genom att säga att han inte gillar dina bilder. Det finns inget rätt eller fel i bildskapande, likaväl som det inte finns något rätt eller fel inuti dig själv.  


Postat av: Ida - foto & häst

älskar bilden!

2013-12-29 @ 18:56:28 / http://prinsesc.blogg.se/
Postat av: Simon G

Håller med, gillar särskilt friheten med fotograferingen och att diskutera om fotografering. =)

2013-12-29 @ 20:23:00 / http://simonpixel.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: