Varför inte bara göra saker som gör dig glad?

Publicerad 2013-11-26 14:00:00 i Texter 0 kommentarer
Morgonpromenader, flera timmar i stallet, ringa en kompis, träna, pussa på din fyrbenta kompis. Vad gör dig glad?
 
Jag har en tydlig syn på hur en vanlig dag skulle se ut för mig för att jag ska gå och lägga mig med ett leende på läpparna. Men det är inte alltid jag gör dessa saker, alltför sällan, faktiskt. Varför inte bara göra det som gör dig glad? Anledningen till detta är för det mesta på grund av självhat. "Jag förtjänar inte bättre", eller för att man tycker synd om sig själv. Desto längre tid det går då du ligger ner och kryper på marken, och tycker synd om dig själv, desto svårare kommer det vara för dig att resa dig upp igen. Det verkar låta så enkelt, "gör bara det som gör dig glad", men det är svårarare än vad man tror och om det hade varit så lätt hade alla varit tillfreds med sina liv.

Att endast vara hemma och bli lite som en enstöring gör endast att man suger ut sin egen energi och tillslut blir det inget kvar, därför blir det svårare för dig att ta tag i dig själv och det liv du har för att göra saker som gör dig lycklig. Därför är det bra att omge sig med människor som fyller på den där tanken du har där inne, tanken som påverkar ditt välmående beroende på hur du samverkar med omvärlden och var du befinner dig, hur ser din omgivning ut? Att befinna sig med människor som fyller på den där tanken, istället för att dra av pluppen som håller energin inne och låter den rinna ut, är väsentligt.

Det jag vill med det här inlägget blev lite luddigt just nu, men det jag vill framföra är;
Varför gör man inte endast det som gör en glad? För mig finns det inget särskilt svar på den frågan. Många gånger känner jag "jag vill bara krypa ner under filten hela dagen", men jag har planer på att sätta på mig ridkläderna och rida Walle. Det känns motvilligt, men jag tar alltid på mig kläderna ändå och det slutar alltid i att jag är så fruktansvärt glad och lycklig när jag lägger mig i sängen den kvällen. Många vet vad som gör en lycklig, men många gånger känns det motvilligt att sätta igång, efteråt och undertiden man genomför detta gör man det ofta med ett leende på läpparna. Så varför gör man inte endast det som gör en glad, utan väljer att ligga under filten istället?




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: