Planering är nyckeln till ett stressfritt studieliv

Publicerad 2013-10-24 10:00:00 i Texter 2 kommentarer
 
Jag har pluggat till prov och haft deadlines på inlämningar så länge jag kommer ihåg. Större delen av mitt liv faktiskt. Därför har jag blivit allt mer erfaren på hur jag lägger upp mina studier.
 
Att planera är väldigt viktigt och detta är nyckeln till att slippa stressen deadlines ofta tillför. Genom att planera sin vecka och vara i tid med sina inlämningar slipper man en ständig panik över att man har någonting att göra. Gör hellre klart någonting 3 veckor innan, eller åtminstone vara på god väg till ett avklarat arbete, än att plugga samma vecka som deadline. Detta har jag lärt mig av och är min viktigaste läxa jag lärt mig som studerande. Var alltid steget före i planeringen. Förut kunde mitt liv se ut såhär.

3 veckor innan deadline: "Jag borde plugga till provet om judendomen. Det är ju 3 veckor kvar, då är det ju lång tid kvar."

2 veckor innan deadline: "Nu är det faktiskt snart prov och jag kan ingenting...men jag hinner. Det är ingen fara."

1 vecka innan deadline: "Shit, nästa vecka är det prov...åh ska väl plugga då. Fast jag hinner ju om jag gör det någon dag innan. Det är säkert inte så svårt prov."

En dag innan deadline: "HELVETE JAG HAR PROV IMORGON OCH JAG KAN INGENTING!! VAD ÄR KVADRATROTEN UR 74,27? HUR FÖRKORTAR MAN RATIONELLA UTTRYCK?! VAD ÄR DET ENS JAG KOLLAR PÅ?? JUSTE DET VAR INTE MATTE DET VAR RELIGION JAG FÖRSTÅR INTE, NEJ JAG ÄR KÖRD, HERREGUD NEJ MITT LIV MITT HJÄRTA JAG KOMMER DÖ PANIK"

Här hade jag även så dålig planering så några gånger sa jag till mig själv att jag inte hann göra vissa saker då jag var tvungen att plugga, men sedan pluggade jag ändå inte. Jag tog aldrig tag i det och då tackade jag ibland nej till saker som vore kul men jag ansåg att jag inte hann. Jag kände mig ständigt stressad över arbeten som det egentligen var lugnt med, men eftersom att jag inte pluggade när jag sa att jag skulle göra det gjorde detta mig otroligt stressad. Det hade varit så lätt att motverka denna panik som uppstod. Såhär gör jag nu.

3 veckor innan deadline: "Nu har jag lite tid över så jag kan skriva lite på den där uppsatsen i svenskan."

2 veckor innan deadline: "Jag ligger bra till på uppgifterna som ska in om 2 veckor, men jag kan ju kolla igenom det och skriva lite på det."

1 vecka innan deadline: "Jag är i princip klar med allt som ska in nästa vecka. Ska bara skriva några ord på uppgiften i svenska, sedan är det bara att skicka in det.

Dagarna innan deadline: Rida häst, springa milen, åka och shoppa, vara med vänner.

Vad föredrar ni?

Nu har jag tid med så mycket mer än förut och jag känner mig lugn. Jag följer en bra planering. Nu tackar jag aldrig nej till saker för jag ligger alltid bra till med skolarbeten. Nu slipper jag denna panik veckan innan en inlämning eller prov. Planering är nyckeln och du kommer känna dig lugnare och inte längre stressad över skolan. Du kommer även ha tid att göra så mycket saker du trodde att du inte hann förut, bara för att "skolan hindrade dig". När det egentligen var du som hindrade dig själv.


Postat av: Tigerhonan

Super bra tips! Verkligen något jag kommer försöka använda mig av. Tur man har lov nästa vecka så man kan plugga i kapp sig :)

2013-10-24 @ 10:18:10 / http://tigerhonan.blogg.se/
Postat av: Hanna

Bra inlägg!

2013-10-24 @ 20:32:37 / http://hannaforsgren.horseworld.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: