Att tycka olika

Publicerad 2013-12-18 12:28:00 i Texter 1 kommentar
 En häst som jag rådiggade på söndagens julshow.
 
Jag har alltid reflekterat mig igenom allt. I skolan har jag reflekterat mig till MVG och A och i verkligen livet reflekterar jag om vad som bör göras i olika situationer för att göra det bästa av det. Därför ska jag nu skriva ett åsiktsinlägg till er, bring it. 

"Ridning är ingen sport". Hur många gånger har man inte hört det? Men detta kommer inte handla om att jag ska reflektera mig till att få alla att inse att det faktiskt är en sport. Detta kommer handla om något helt annat. Jag möter ofta på inlägg där man konstaterar att ridning är en sport, "man styr över ett djur som är 500 kg tyngre än vad du är", bara för att få alla att hålla med och inse att det stämmer. Hjälper det att skriva detta på sin blogg? Eller att publicera en film på yt? Det kanske gör att åskådaren ändrar åsikt, eller endast stänger ner datorn lite klokare, men med oförändrad åsikt. Att många tar illa upp angående att många anser att ridning inte är en sport förstår jag inte. Det är som vilken åsikt som helst och om det är något man har lärt sig är det att inget är rätt eller fel när man lägger fram sin egen åsikt. För en åsikt är inte fakta, det är du som väljer vad du tycker om saken.

Jag kommer ihåg när jag var liten och när jag blev arg när någon sa till mig att ridning inte är en sport. Då blev det till en hetlevrad diskussion, samma diskussion som jag ser på bloggarna. För mig var det ett slag i ansiktet, en förolämpning mot mig. Men det är ju ingen förolämpning? Hästarna känner sig ju inte direkt kränkta.

Efter något år började jag sluta ge mig in i hetlevrade diskussioner. Sa någon något som jag inte håller med om, då ler jag bara och lyssnar vad de har att säga. Men jag bryr mig inte om att ge mig in i situationen eftersom när det kommer till ett påstående som låter i stil med;
 
"ridning är ingen sport", "du sitter ju bara där", "hamburgare"
 
Då märker man redan från början att detta inte är något att diskutera om för personen som konstaterar detta tror att detta är fakta och inte en åsikt. Om det hade varit en annan fråga...;

"jag är emot abort"


...handlar det om en åsikt. Detta går att diskutera och dela med sig av. Här kan man dela med sig av egna tankar, för här behöver man inte försöka övertyga någon att "jag har rätt", för det finns inget rätt eller fel. Man väljer sina strider själv och du behöver inte få någon att ändra åsikt om något. Det enda som betyder något är vad du anser och att du står för det. Det är mänskligt att tycka olika. 


Postat av: Adine

Bra skrivet! Ditt ämne får mig att tänka på den där reklamen, där killen säger "om man inte behöver duscha, så är det ingen riktig sport" - vilket också är en åsikt men inget faktum. Vad som klassificeras som sport eller inte är inget som var man kan bestämma, endast genom att ha åsikter om det. Det är ju när flera människor tycker att "detta är en sport" som det blir en sport :) Ridning är definitivt en sport!

2013-12-18 @ 16:11:03 / http://lundahlfoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: