Tips på träningsappar

Publicerad 2014-04-20 10:04:00 i Träning 0 kommentarer

Endomondo
Detta är konstigt nog den appen som jag har använt mest och använder mest. Jag skulle kunna säga att jag använder den här 99 procent av gångerna. Det beror nog framförallt på att jag är väldigt bekant med appen då det var den första jag laddade ner för att mäta ut rundor på kartan och läsa av sträcka, fart, tid osv. I början laddade jag framförallt ner den då man kan välja mellan alla dess slag av träningsformer, inklusive ridning. I början användes den mest till ridturerna ute i skogen för det var sååå kul att kolla på appen efter en ridtur på Åskar och läsa av max farten som ofta var över 40 km/h.

Appen är iaf, enligt mig, värd att ladda ner. Den ritar ut din rutt på en karta, du kan se din tid, max fart, brända kalorier, din genomsnittliga fart, distance osv. Testa den! Kanske är det något du fastnar för eller så passar någon här nedanför dig bättre.

 
RunKeeper
Det här är väl appen som alla skulle säga är den obligatoriska "löpnings-appen". Jag måste verkligen använda denna mer. Den är väl rätt lik endomondo. RunKeeper mäter ut din rutt, räknar kalorier, tid, fart och du kan även välja olika sporter utöver löpningen. Det som gör den här appen snäppet bättre än endomondo är att det är lättare att sätta upp mål. Den visar hur många gånger i veckan du har sprungit, räknar ihop den totala sträckan du har sprungit under veckan och mycket mer. Det är därför väldigt lätt att se dig själv utvecklas med hjälp av den här appen.
 

Pumatrac
Jag har testkört den här appen en gång, men fastnade inte för den, vilket gav mig lite av en chock då jag har hört så mycket gott om den. Ida Warg snackade om alla dess bra finesser så jag tänkte, japp, detta är appen för mig. Men i så fall känner jag mig nog mer hemma med RunKeeper. Jag ska dock inte vara alltför nedlåtande då pumatrac är en bra app. Det som gör den här unik och riktigt bra är att den ger dig en syn i vilka olika förhållanden du presteras bäst. Presterar du bäst när du springer till rockmusik? Presterar du bäst när solen lyser eller när det är molnigt? Är fredagar eller måndagar den dag som är DIN dag, då DU springer fortare och är mer uthållig. Sedan mäter den även tid, fart, sträcka, kalorier osv. 


Nike Training
Den här har jag faktiskt inte testat, hehe. Jag har hört mycket om den, så jag vill ändå ha med den här. Laddade ner den nyss för att testa den så snart som möjligt! Exciting. Kort och gott. Nike Training är en app som är lite av en personlig tränare. Det finns över 100 olika helkropps övningar som hjälper dig genom ditt träningspass. Bra app om du vill träna hemma i vardagsrummet! 
 

10-20-30 metoden
Jag läste i senaste numret av aktiv träning om en metod som heter 10-20-30 metoden. Man kan väl säga att det är intervaller. Det kan se ut som så att du värmer upp genom att löpa i 5-10 min innan. Sedan spurtar du i 10 sekunder, ditt maximala sprinttempo. Därefter sänker du farten och springer kontrollerat, men samtidigt i ett rätt högt tempo ändå, i 20 sekunder. Sedan sänker du tempot ytterligare för att jogga i 30 sekunder, då pulsen går ner och mjölksyran avtar. Detta upprepas några gånger. Så går det iaf till och är riktigt bra träning! Laddade ner appen rätt nyligen och längtar tills jag kan testa. Jag kan inte göra detta än på grund av att mitt knä inte är redo för den här typen av ansträngning än, men när det väl är redo ska jag snöra på mig löparskorna på en gång. Den här appen är helt enkelt lite av en räknare, som räknar tiden mellan intervallerna. 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: