Våga ändra bana i livet

Publicerad 2014-01-30 12:34:54 i Texter 0 kommentarer
 
 
 
"Jag jobbar hellre än studerar just nu."
"Eeehh, det där kommer du få äta upp. Jag studerar mycket hellre."
 
Vad är det med vuxna människor som har ett jobb och inte trivs och ska tillföra sådan negativitet? På ett sommarjobb som jag hade för några år sedan spred min arbetsgivare negativitet över arbetet och arbetsplatsen. Det var en sådan negativ inställning till allt, hon gillade inte sitt arbete och det märktes tydligt. Varför inte göra något åt det?
 
Genom att ha ett arbete där man inte trivs tillbringar det endast att du blir olycklig tillslut. Om du inte gör ett val NU och tar av på en annan väg än den du valde tidigare, den vägen där du inte trivs, den vägen som var fel för Dig. Backa och välj rätt väg. Gör om, gör rätt. Du valde fel väg, det går alltid att gå tillbaka och göra rätt, men om du inte bestämmer dig innan det har gått 10 år blir det endast svårare och dessa år blir sedan till en livstid. En livstid på ett arbete som gör dig innerligt olycklig. 
 
Reaktionerna jag alltid får när jag säger "vad skönt det ska bli att gå ut i arbetslivet" är endast negativa. Det är nästan som att vuxna vill avskräcka ungdomar till vuxenlivet, eller endast söker empati för att de avskyr sitt jobb. Visst uppskattar jag studentlivet när jag väl är här, man måste ta tillvara på det som är NU för att uppskatta det som händer sen. Men jag vill inte tillbringa mitt liv som studerande. Skillnaden mellan arbetslivet och livet som studerande är att du som studerande inte kan välja att hålla på med det du tycker är roligt. Det finns obilgatoriska kurser som du måste klara av, ämnen du avskyr, men måste gå på ändå. I arbetslivet väljer du ett ämne du brinner för, du gillar det du håller på med, kanske till och med älskar det. 
 
Jag vet redan nu att många vuxna skakar på huvudet och tänker "lilla gumman, det är inte så enkelt att bara säga upp sig och söka ett nytt jobb. Det är inte ens säkert att det finns något jobb att söka". Då säger jag såhär till dig "lilla pessimist, vad är viktigast. Att leva olycklig hela ditt liv, med ett arbete som du HATAR. Att gå upp varje morgon och återigen göra något som gör dig ledsen, som drar ner ditt vackra leende ELLER att kämpa för det som gör dig lycklig? Om du kämpar riktigt hårt för något så går det ALLTID.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: