Maktlöshet och brist av kontroll

Publicerad 2014-06-09 09:37:00 i Texter 0 kommentarer
Jag har nu, flera nätter i rad, haft de värsta och mest verklighetstrogna drömmarna i hela mitt liv. Det handlar alltid om mina tänder och jag vaknar alltid upp, lika tacksam, i min säng med alla tänder kvar på sin plats. Den första drömmen började med att jag vaknade upp i min säng och drog mig till badrummet för att borsta tänderna. Jag drar upp överläppen för att kolla på tänderna och ser då hur de är sönderslagna, de sitter på plats, men de är sönder. Då får jag självklart panik och känner efter i munnen för andra skador och möts av att flera av de undre tänderna inte längre sitter kvar utan sitter fast på de övre tänderna? När jag har fått ännu mer panik över detta vaknar jag. Man ba, okej, nu har jag svettningar och kommer aldrig kunna leva normalt igen. Efter den drömmen hade jag liknande drömmar.

Drömmar som dessa kan symbolisera maktlöshet och osäkerhet. Du kan heller inte handskas med situationen just nu och inte heller smälta det. Jag har länge letat efter rätt ord som beskriver hur jag känner just nu och detta var mitt i prick. Vad låter det här som om inte någon som snart kommer lämna allt hon vet och allt hon har hållt på med i hela sitt liv. Studenten är på LÖRDAG och visst känner jag mig maktlös och osäker. Kan jag smälta det som händer? Eeeh, nej! I 12 år har jag setat bakom en skolbänk och i 12 år har jag haft min trygghet bakom den där bänken. Det har varit mitt liv och min värld, det har inte funnits någonting utanför skolsalens väggar. Men helt plötsligt rivs dessa väggar och jorden blir min värld. Jag kan göra vad som helst, it's all up to me now.

Mina lov omvandlas till semester och de enda papper jag kommer skriva på är avtal, lönepapper och deklarationer. Det är en stor omvandling, det händer fort och jag har ingen som helst makt över situationen. Studenten är något jag har drömt om och fantiserat om sedan mitt första år i gymnasiet. Därför är det svårt för mig att förstå att detta händer på riktigt. Mina dagar fylls med panik, samtidigt som en sprudlande glädje, som ger mig öronvärk, väller över. Jag är maktlös och osäker, jag kan heller inte förstå att detta händer, men på samma gång är det självklart spännande. Men att inte ha kontrollen alls över en situation är inte något jag är van vid. Hästen sticker - jag tar kontrollen direkt, grupparbete i skolan - jag tar på mig allt arbete för att stilla det där begäret av kontroll. Därför ger det mig svettningar och svårigheter att andas. Att inte ha kontroll gör mig osäker och nästintill rädd, men jag är taggad, otroligt jävla taggad, och på lördag, dagen då jag springer ut från skolan, kommer mitt leende lysa starkare än solen. Jag kommer vara redo att ta mitt första kliv ut i verkligheten, där jag har kontrollen och kan påverka hur jag vill att mitt liv ska se ut, där mina drömmar kommer gå i uppfyllelse.
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: